Friday, March 4, 2011

Ayuh berhijrah

Assalamualaikum...


Kali ni MHZ ingin berkongsi satu perkara yg MHZ rasa bagus untuk kita sama2 fikir. Rasanyer semua tahu pasal laman sosial kan? yg paling popular sekarang Facebook (FB). Laman sosial ni dah jadi satu alternatif baru utk berhubung dan boleh dikatakan semua org ada FB. Seperti yang kita tahu, FB merupakan hasil ciptaan Mark Zuckerberg, seorang yahudi dan merupakan pelajar Havard University. MHZ xnak terang lebih lanjut pasal sejarah FB ni sbb majoriti smua dah tahu.


Namun, kini satu laman sosial ciptaan seorang muslim telah dilancarkan. MillatFacebook (MFB) merupakan laman sosial yang berasal dari Pakistan. Orang Pakistan, yang marah pada Facebook sehubungan dengan karikatur yang mencaci Nabi Muhammad SAW, telah menciptakan laman jejaring pemisahan diri yang mereka impikan dapat menghubungkan 1,6 billion Muslim di seluruh dunia.



Jadi, sebagai seorang muslim, wajarlah kita melihat usaha ini sebagai satu perjuangan. seharusnya kita menyokong usaha saudara kita ini. Walaupun dari segi luarannya MFB mungkin sedikit kurang berbanding FB (MHZ rasakan MFB lebih menarik dgn app yg mnarik), namun, MFB merupakan hasil dari seorang muslim. Kalau sebelum ini, apabila kita disuruh untuk meninggalkan FB, ramai yg jawab tak boleh kerana FB senang untuk berhubung. Tapi sekarang, alasan itu telah ditutup oleh MFB. Jadi ayuh, kita sama2 berhijrah ke MFB dan tutup akaun FB...


Sama2 lah kita cuba sikit2 untuk transfer maklumat2 kita ke MFB. Ajak kawan2 kita untuk join MFB dan connect balik. Mmg agak susah sbb macam2 kita da add kat FB kita tu kan. Tapi itulah macam yg MHZ cakapkan, sikit2 la kita transfer lepas tu ramai2 kita tutup akaun FB...insyaAllah..
Apa yang menariknya laman MFB ni, mana2 je tekan page, pasti akan ada kalimah-kalimah mengenai islam, secara tak langsung kita ingat pada Allah...
ini yang special yang xde kat FB

No comments:

Post a Comment