Saturday, January 15, 2011

Ya Rasulullah


Rasulullah, dalam mengenangmu,
kami susuri lembaran sirahmu,
pahit getir perjuanganmu,
membawa cahaya kebenaran,

Engkau taburkan pengorbananmu,
untuk umatmu yg tercinta,
biar terpaksa tempuh derita,
cekalnya hatimu menempuh ranjaunya,

Tak terjangkau tinggi pekertimu,
tidak tergambar indahnya akhlakmu,
tidak terbalas segala jasamu, 
sesungguhnya engkau Rasul mulia,

Tabahnya hatimu menempuh dugaan,
mengajar erti kesabaran,
menjulang panji kemenangan,
terukir namamu di dalam al-Quran,

Rasulullah, kami umatmu,
walau tak pernah melihat wajahmu,
kami cuba mengingatimu,
dan kami cuba mengamal sunnahmu,

Kami sambung perjuananganmu,
walau kami dicaci dihina,
tapi kami tak pernah kecewa,
Allah dan Rasul sebagai pembela.


Subhanallah....betapa hebatnya Nabi kita Muhammad SAW....kita dapat lihat sendiri betapa cekalnya baginda menempuh segala kesukaran, kesengsaraan walaupun baginda merupakan kekasih Allah SWT. Cuba kita fikirkan kembali, mengapa baginda sanggup bersusah payah menempuh semua ini??? Tidak lain dan tidak bukan semata2 untuk umatnya yang tercinta. Siapa umat Nabi Muhammad SAW?? KITA SEMUA INI lah umat baginda. Betapa sayangnya baginda terhadap kita semua walaupun x pernah bersua, x pernah berjumpa. 

Tapi malangnya pada hari ini, kita semua lupa akan pengorbanan terbesar itu. Cuba kita lihat diri kita hari ini. Siapa kita? Kita ialah orang Islam. Dari mana kita dapat Islam? Adakah dari ibu kita? ayah kita? atau siapa? Jadi, sama2 kita fikir, renung sejenak, jika Nabi Muhammad SAW tidak membuat pengorbanan ini, agak2 Islam akan sampai kpd kita atau x? Alhamdulillah, kita hari ini lahir terus berada dalam agama Islam. Senang2 jer dapat, ada kita minta dgn Allah untuk jadi seorang Islam? xde kan. Tapi berkat usaha Nabi, Islam tersebar dan sampai kepada keluarga kita, datuk nenek kita, ibu bapa kita, dan seterusnya kita. Alhamdulillah...

Cuba kita fikir kata2 ni :

"Saya sayang Nabi Muhammad SAW. Baginda merupakan idola saya."

semua orang akan cakap macam tu. Tapi, sejauh mana kebenarannya? Cuba kita soal diri kita hari ini, bila Nabi Muhammad SAW dilahirkan? apa yang Nabi Muhammad SAW suka? bagaimana cara hidup Nabi Muhammad SAW? dan apa2 saja tentang baginda. Adakah kita boleh jawab dengan tepat? Atau masih perlukan rujukan? Kalau dapat, Alhamdulillah, semoga syafaat Nabi Muhammad SAW bersama kita. Tapi kalau x, ayuh sama2 kita renungkan kembali. Jika hari ini, kita boleh berbicara mengenai seseorang artis, mengapa bila berbicara tentang Nabi Muhammad SAW, seorang insan yang kita semua mengaku yang kita amat kasih dan sayang, kita masih teragak-agak. Oleh itu, marilah kita sama2 membuka minda kita. Semoga Nabi Muhammad SAW nanti mengaku yang kita semua ini merupakan umat baginda SAW...Amin..

No comments:

Post a Comment