Wednesday, January 19, 2011

5 perkara yg dicintai manusia

1) Cinta kepada dunia dan lupa kepada akhirat
Ramai manusia pada hari ini terlalu mencintai kehidupan dunia. Mereka sangat mencintai kehidupan dunia yang penuh dengan nikmat yang begitu indah sekali. Nikmat yang Allah kurniakan di dunia ini adalah nikmat yang bersifat sementara sahaja tapi nikmat syurga di akhirat kelak adalah yang bersifat kekal. Tapi oleh kerana manusia itu selalu lupa dan lalai dari mengingati Allah, mereka akan mengejar dunia ini dengan begitu ghairah sekali dan melupakan kehidupan akhirat.

 2) Cinta kepada kehidupan dan lupa kepada kematian
Setiap yang hidup pasti akan menemui mati. Itulah yang sudah pasti berlaku bagi seorang manusia. Namun begitu kematian sering dilupakan oleh manusia kerana kehidupan dunia yang terlalu penuh dengan kenikmatan ini. Mati seolah-olah lambat lagi bagi mereka yang sedang leka dengan kehidupan dunia ini. Meraka menganggap mereka akan hidup selamanya di dunia ini.

3) Cinta kepada istana dan lupa kepada kuburan
Manusia hari ini berlumba-lumba untuk membina rumah yang besar dan mewah supaya mereka akan selesa tinggal di dalamnya. Tidak salah sebenarnya untuk membina rumah seperti istana sekalipun tapi adakah kita akan selalu mengingati alam kubur yang bakal menjadi tempat tinggal kita selepas mati.

4) Cinta kepada harta dan lupa kepada perhitungan di akhirat
Harta dunia ini  membuatkan manusia selalu berlumba-lumba mengejarnya. Sehinggakan mereka tidak sempat untuk melakukan amal kebajikan kerana terlalu mengejar harta dunia ini. Ini kerana segala apa yang mereka kerjakan di dunia ini akan dihitung oleh Allah di akhirat kelak. Jika baik amalan di dunia ini maka baiklah kehidupan di akhirat kelak.

5) Cinta kepada makhluk dan lupa kepada Allah
Sudah menjadi fitrah manusia mencintai sesama makhluknya. Contohnya seorang lelaki mencintai wanita yang sememangnya menjadi fitrah seorang manusia. Tapi kadang kala manusia ini terlalu mencintai pasangan yang mereka cintai hingga menyebabkan mereka lupa kepada Allah. Sepatutnya cinta kepada Allah hendaklah melebihi dari segalanya yang ada di dunia ini.


KITA CINTAKAN DUNIA LEBIH DARI AKHIRAT?
 ketahuilah bahawa dunia itu pasti dan pasti akan musnah akhirnya sedangkan akhirat kita kekal abadi selamanya...jadi, kenapa kita masih cintakan sesuatu yg sudah pasti kemusnahannya....fikir2kan.

KITA CINTAKAN KEHIDUPAN HINGGA LUPA KEMATIAN?
ketahuilah bahawa kehidupan kita tidak lama dan perkara yg paling dekat dgn kita ialah mati...jadi, adakah kita sudah bersedia utk menghadapinya? yang itu perlu difikirkan...

KITA CINTAKAN TEMPAT TINGGAL KITA SEKARANG?
ketahuilah bahawa sebesar mana atau semewah mana pun tmpat tinggal kita sekarang, semua itu akan ditinggalkan apabila kita mati...tidakkah kita teringin untuk membina mahligai istana di syurga? fikirkan..

KITA CINTAKAN HARTA KITA?
ketahuilah bahawa harta merupakan asbab kebanyakan dosa...untuk apa kita mencari harta yang banyak padahal ia boleh mendorong kita utk melakukan dosa...fikirkan...




No comments:

Post a Comment